Wat zeggen mensen over jou als je er niet bij bent?

Geplaatst op 11-02-2019  -  Categorie: 090 Twente  -  Auteur: Marcel Tettero  -  Bron: Mitchell Brown

'Wat zeggen mensen over jou als je er niet bij bent?'

Een bijzonder inkijkje in hoe LinkedIn precies werkt bij jouw persoonlijke branding gaf Mitchell Brown vanmorgen 4 februari 2019 voor 24 bezoekers van TalentPlus Twente, onder wie één nieuw gezicht. De in Engeland geboren Twentenaar raadde iedereen aan nog veel meer ´jouw verhaal´ en jouw kennis te delen op LinkedIn. Wat maakt jou uniek? "Pas daarom je profiel aan op jouw brand."

"Marketing is de uitvoering van branding", zegt Mitchell Brown. "Je brand (merk) is niet wat je zelf aan mensen vertelt, maar wat mensen tegen elkaar zeggen als je er niet bij bent. Iedereen moet weten wat je doet. Maak op LinkedIn megasnel duidelijk wat je uitvoert. Veel werkgevers (90 procent) vindt nieuwe werknemers via data." 
"Als je zelf niet actief bent dan blijft jouw tijdlijn leeg", zegt Mitchell Brown. Hij adviseert zeker een half uur per dag op LinkedIn actief te zijn. "Je mist een belangrijke kans als je dat niet doet. Content delen geeft je een kans om duidelijk te maken wat je passie is. Vertel wat jou uniek maakt. Nike zegt in de reclames niet dat het sportschoenen verkoopt, maar waarom het bedrijf sportschoenen verkoopt. Apple vertelt waarom ze dit type computers maakt. Ik wil weten waarom iemand iets doet."

Hoe

Branding is volgens het gloedvolle betoog van Mitch Brown niet vertellen wat je doet, maar waarom en hoe je dat doet. "Schrijf op waar je goed in bent. Wat hoort daar bij? Dat zit in je persoonlijke merk? Het hoe en waarom maakt je uniek." 
"Werkgevers of opdrachtgevers vinden steeds meer mensen door een post op LinkedIn. Je moet zoveel mogelijk kansen voor jezelf scheppen. Wat ga je voor hen oplossen? Hoe doe je dat en waarom ben je dat gaan doen?" 
"Ik wil van fans, mensen die me liken op Linkedin, naar ambassadeurs. Ik wil zoveel mogelijk ambassadeurs om me heen, mensen die me kennnen. Een groot netwerk is zeer waardevol." 
LinkedIn vraagt een sociale aanpak. Met interactie scoor je punten (goodwill). "Belangrijk om te weten is ook dat de eerste drie uur na de post belangrijk zijn, want dan bekijkt een panel van LinkedIn jouw bericht. Doe je dat 's avonds laat, dan is de kans groot dat veel mensen dat bericht missen."

Nieuw is dat schrijvers sinds kort tags aan hun berichten kunnen toevoegen. Dat levert extra interactie op. Een korte studie die je hebt afgerond moet je direct delen, iets bijzonders dat je meemaakt, deel dat!

ONDERSCHRIFT:

Veel bezoekers en nog meer interactie, de workshop personal branding van Mitchell Brown bij TalentPlus Twente liep snel drie kwartier uit.

002

001

Tekst en foto's: Marcel Tettero